Selecteer een pagina

‘Over MoveRTK hoef ik geen lang verhaal op te hangen: je bestelt het en dan werkt het’

door | 7 december 2023

Kees Barendregt loopt al poosje mee in de wereld van de landbouwmechanisatie. Maar hij loopt zeker niet achter de feiten aan. Als dealer van Massey Ferguson (MF) levert hij midden jaren negentig een combine met opbrengstmeting via gps. En over MoveRTK is hij onverdeeld enthousiast. ‘Dat doet het altijd.’

Het is al meer dan dertig jaar geleden, maar hij weet het nog als de dag van gisteren. Uit Denemarken arriveert een combine van MF met een gps-systeem dat redelijk nauwkeurig meet wat de opbrengst per hectare is. Barendregt verkoopt de combine aan een loonwerker.

‘Massey was een van de eerste die dit leverden’, vertelt Barendregt. ‘De bedoeling was dat het correctiesignaal via een eigen baken op een statief ontvangen zou worden. Maar toen ik dat bestelde, bleek dat niet nodig. Het kon namelijk ook met RDS. We installeerden een ontvanger in de combine waar we afstemden op een bepaalde frequentie. De bakens waren de radiomasten in Goes of Lopik.’

Graven in de haven

Barendregt is midden jaren negentig al een bekende naam in de agrarische sector op het Zuid-Hollandse Goeree-Overflakkee. In 1982 begint hij zijn eigen bedrijf en repareert hij machines van het bedrijf van zijn vader. ‘Dat was een boerenzoon, maar hij kocht in 1963 een graaflaadcombinatie van MF. Die was in die tijd vrij nieuw. Hij ging dan de hele week werken op de olieraffinaderijen in de haven van Rotterdam. En in het weekend rondom de boerderij sloten baggeren. Dat groeide snel uit met shovels, kranen en vrachtwagens.’

Barendregt vindt het als kind allemaal fantastisch. ‘Ik hielp als 8-jarig ventje al mee met het sleutelen aan de machines. Toen ik 14 was, wist en kon ik net zoveel als een beginnend monteur.’

Landbouwdealer

De jonge techneut volgt een opleiding Weg- en waterbouw om in de voetsporen van zijn vader te treden, maar komt er al snel achter dat zijn interesse in de techniek ligt. En na een LOI-cursus ‘Vakbekwaam in autobedrijf’, begint Barendregt zijn eigen bv. ‘Dat liep allemaal prima, maar mijn vader zei op een gegeven moment: ‘Je kunt misschien wel landbouwdealer worden van MF.’ Daar had ik nooit aan gedacht. Tot die tijd was ik actief in het grondverzet. Landbouw was niet in beeld.’

Maar het zaadje is geplant en Barendregt waagt de sprong. Hij wordt MF-dealer. ‘Mijn personeel was vooral actief in het grondverzet en ik had dus geen klanten in de landbouw. Pas toen we in 1985 combines leverden, kregen we meer focus op de landbouw. Het grondverzet werd steeds minder, mede doordat MF stopte met die tak.’

De combines krijgen gezelschap van trekkers, zaaimachines en kunstmeststrooiers. Én gps. Als was dat niet meteen een groot succes. ‘De importeur was niet zo enthousiast. MF voerde eind jaren negentig het merk Fieldstar, maar het kwam niet echt van de grond. Het was een beetje trekken aan een dood paard. Recht rijden met gps kwam in de tijd in beeld, maar dat kon niet met het gps-systeem van MF. Dus ik keek het een beetje aan en was in eerste instantie sceptisch.’

Bedoeld voor het Amerikaanse leger RDS staat voor radio datasysteem. Daarmee wordt, onmerkbaar voor de luisteraar, via een ‘alternative frequency’ (AF) digitale informatie meegestuurd met een FM-radiosignaal. Bijvoorbeeld de naam van het station, het soort programma of filenieuws. ‘Dat werkte op zich prima’, weet Barendregt. ‘Een correctiesignaal was ook echt wel nodig, want in die tijd was gps bedoeld voor het Amerikaanse leger. En dat signaal van de satellieten werd bewust verstoord. Dus zonder correctiesignaal zat je er zomaar 10 meter naast. Ik weet nog wel dat tijdens de Golfoorlog in Irak de gps heel nauwkeurig was, omdat ze toen de stoorzender hadden uitgeschakeld.’

Rood bloed

Het was ook de tijd dat Trimble de markt in Nederland veroverde. Ook Barendregt springt op die trein. ‘We hebben daar een hoop gps-systemen van verkocht. RDS was toen niet meer nodig omdat het gps-signaal niet meer verstoord werd.’

En zo gaat Barendregt met de tijd en ontwikkelingen mee. Ook als een dealer van New Holland uit de buurt het correctiesignaal RTK actief promoot. ‘Ze deden dat samen met Trimble en pasten het onder andere toe voor ploegbesturing. Later zijn ook andere merken hierop ingesprongen. En gelukkig kwam MF in 2018 ook met een eigen gps-systeem dat geschikt was voor RTK. Want MF is mijn merk. Ik heb echt rood bloed.’

Simpel

Barendregt zweert bij MoveRTK. ‘Want dat doet het gewoon altijd. Daar hoef ik geen lang verhaal over op te hangen. Al onze klanten gebruiken MoveRTK. Het enige wat je nodig hebt is een simkaartje en een abonnement. Je bestelt het en dan werkt het. Simpel.’

Waar in de beginjaren nog weleens het signaal wegviel rond het spitsuur in de buurt van snelwegen, zijn die kinderziektes volgens de dealer allemaal verholpen. ‘Hier in de regio zijn er geen klachten over een slechte ontvangst. Het is gewoon goed. We hebben zelf ook twee abonnementen voor onze demotrekkers. We liften mee op het netwerk van KPN, net als met je telefoon. En dat doet het altijd.’

Heel af en toe bellen akkerbouwers of tuinders nog vanuit hun trekker op het land. ‘Hij doet het niet’, zeggen ze dan. ‘Maar dan zijn ze vergeten hun abonnement te verlengen’, lacht Barendregt. ‘Ze kunnen dat ook beter aan ons toevertrouwen. Dan regelen wij het voor ze.’

Voor Barendregt zit het grootste deel van zijn werkende leven erop. Zoon Jarno (36) staat al in de startblokken. ‘Die gaat de boel overnemen. Maar er zijn twee dingen die hetzelfde blijven, als het aan mij ligt: MoveRTK en MF.’

LTO-leden krijgen 250 euro korting per jaar op MoveRTK abonnement.

Naar dit aanbod

Smart farming