Selecteer een pagina

Transportopleider.nl biedt nu ook Code 95 voor vrachtwagenchauffeurs

door | 25 februari 2021

LTO-leden kunnen sinds december ook via LTO Ledenvoordeel terecht bij Transportopleider.nl voor de Code 95-kwalificatie op het vrachtwagenrijbewijs. Transportopleider.nl geeft de opleiding in heel Nederland.

Code 95 is verplicht voor iedereen die beroepsmatig transport uitvoert per vrachtauto. Op veel bedrijven waar een opvolger nog niet vol aan de bak kan, is het een optie dat hij of zij naast het werk op het bedrijf werkt als vrachtwagenchauffeur. Dat kan in loondienst of als zzp’er. Als zzp’er moet je dan ook een NIWO Transportvergunning hebben, die Transportopleider. nl ook aanbiedt. Transportbedrijven en loonbedrijven maken dankbaar gebruik van flexibele parttime chauffeurs en van tijdelijke chauffeurs, vooral in drukke perioden zoals in de bietencampagne of in de uitrijperiode van mest. Sommige loonbedrijven en tuinbouwbedrijven hebben zelf vrachtauto’s waarvoor chauffeurs nodig zijn. Code 95 geldt voor vijf jaar. Door het volgen van 35 uur nascholing in die vijf jaar is de code voor de volgende vijf jaar te behalen. In die 35 uur moet minimaal één praktijktraining zitten. Er is een ruime keus aan theorietrainingen voor deze nascholing. Een vrachtwagenrijbewijs biedt voor veel boeren en tuinders kansen, vertelt Willem Verboon van Transportopleider.nl. De opleiding voor het certificaat Code 95 is dan ook een nuttige aanvulling op het aanbod van LTO Ledenvoordeel, vindt hij. Het opleidingsbedrijf verenigt veertien transportopleiders, verdeeld over Nederland. Het heeft een eigen afdeling voor het ontwikkelen van de lesstof en het hoog houden van de kwaliteit. Daarmee is een uniforme hoge kwaliteit verzekerd.

Examen op tijd aanvragen
Alleen lag alles een hele poos stil. Vanwege de coronabeperkingen waren vanaf 15 december geen rijlessen en examens toegestaan. ‘Het afgelopen jaar was een jaar met horten en stoten’, blikt Verboon terug. Slechts een beperkte periode waren rijlessen en rijexamens toegestaan. Vorig jaar had het CBR, dat rijexamens afneemt, al een forse achterstand. Verboon verwacht dat de wachtlijsten snel zullen groeien nu de lessen en examens net weer zijn toegestaan. Hij voorziet een hausse van examenverzoeken van mensen die dat in de afgelopen maanden niet konden doen. Verboon vreest dat het wel eens een half jaar kan duren voordat iemand met een theorie-examen op zak praktijkexamen kan doen. ‘Dat zou me niet verbazen.’ Hij adviseert daarom iedereen om op tijd examens aan te vragen. ‘Laat je bijtijds informeren als je een theorie-examen voor het trekkerrijbewijs nodig hebt. Vraag bijvoorbeeld al een theorie-examen aan als je vijftien wordt.’ Iemand mag theorie-examen doen voor het trekkerrijbewijs als hij of zij 15,5 jaar oud is. Als het theorie-examen is gehaald, kan hij of zij op 16-jarige leeftijd ook het praktijkexamen doen. ‘Begin dus op tijd met aanvragen’, benadrukt Verboon. ‘Wij kunnen pas een praktijkexamen plannen als het theorie-examen is gehaald.’ Het is een vreemde tijd voor de rijschoolbranche, vertelt Verboon. ‘Het zijn bijzondere tijden. Ik hoop dat we al onze klanten weer snel rijlessen kunnen geven.’

Transport en materieel