Selecteer een pagina

Steeds meer boeren en tuinders kiezen voor koffie van SMIT&DORLAS

door | 7 december 2023

SMIT&DORLAS levert al twee eeuwen koffie uit eigen branderijen. In het begin bestond de klantenkring vooral uit hotels. Nu zijn bedrijven uit heel veel branches afnemer van de kwaliteitskoffie. Ook in de kantine of het kantoor van steeds meer agrarische bedrijven krijgt de koffie van SMIT&DORLAS de voorkeur.

Vroeger was er op agrarische bedrijven meestal weinig aandacht voor de kwaliteit van de koffie. Maar dat verandert sterk, merkt Darius de Rijk van SMIT&DORLAS. ‘Met goede koffie investeer je in je personeel, in jezelf en in je zakelijke relaties die langskomen op het bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat 95 procent van de werknemers vindt dat goede koffie bijdraagt aan een betere werksfeer. Daarmee laat je merken dat dat je jouw werknemer waardeert. Mensen willen graag werken bij een bedrijf waar zulke dingen goed geregeld zijn.’

Goede prijs voor koffieboeren

SMIT&DORLAS brandt niet alleen koffie, het bedrijf heeft het hele proces in eigen hand: from bean to cup. Dat begint bij de koffieboeren, legt De Rijk uit. Het bedrijf koopt de koffiebonen van enkele boerencoöperaties in Columbia en Ethiopië die al vele jaren leverancier zijn. De koffieboeren van die coöperaties krijgen een goede prijs en er is aandacht voor de werkomstandigheden. SMIT&DORLAS brandt alle koffie zelf. Klanten krijgen altijd koffie uit de eigen branderij van het bedrijf, in Mijdrecht in het Groene Hart. Vervolgens brengt de eigen bezorgservice de koffie bij klanten in heel Nederland. De vaste chauffeurs kennen de bedrijven waar ze hun bestelling afleveren. Ze kennen de mensen daar en de plek op het bedrijf waar ze moeten zijn. Bovendien hebben klanten een vast aanspreekpunt bij het koffiebedrijf. Ze kunnen voor vragen altijd terecht bij de veertien verkoopadviseurs die elk een eigen regio in Nederland hebben. SMIT&DORLAS biedt klanten bovendien een eigen digitale bezorgomgeving. Daar kunnen ze makkelijk en op elk moment bestellingen doorgeven. Daar zien ze ook hun eigen statistieken, zoals het gebruik en de omloopsnelheid. Klanten kunnen daar ook eventuele storingen doorgeven. De mensen van de eigen technische dienst van SMIT&DORLAS komen die dan snel verhelpen. ‘We houden alles in eigen hand, van inkoop tot service’, vertelt De Rijk. ‘Zo houden we controle over het hele proces en is elke klant verzekerd van de beste koffie en service.’

Niet alleen koffie

SMIT&DORLAS levert van meerdere merken diverse typen koffiemachines, zodat er voor elk bedrijf een passende oplossing is. Het maakt bijvoorbeeld veel verschil hoeveel mensen van het apparaat gebruikmaken en of mensen verspreid over de hele dag af en toe koffie nemen of dat veel mensen in een korte pauze allemaal tegelijk koffie willen drinken. In die laatste situatie wordt nu op veel bedrijven nog gevriesdroogd koffiegranulaat gebruikt in plaats van koffiebonen. Dat werkt sneller. Maar De Rijk merkt dat dit langzaam uitsterft: ‘Mensen willen kwaliteit’. In dat geval plaatsen bedrijven meestal een of twee extra machines naast elkaar. Klanten kunnen bij SMIT&DORLAS ook terecht voor alle bijbehorende artikelen. ‘We leveren total coffee solutions’, zegt De Rijk. ‘Wij ontzorgen ondernemers op het gebied van koffie, we leveren koffiemachines, we verzorgen het onderhoud daarvan en leveren alle toebehoren zoals bekertjes, suikerzakjes en melkcupjes. Het enige dat de klant zelf moet doen is koffie in de machine stoppen’, zegt hij lachend.

Koffie