Selecteer een pagina

Rakesh de Vries: ‘Alleen Blauwe Diesel’

door | 8 juni 2023

Melkveebedrijf De Vries in Tersoal maakt sinds 2018 gebruik van Blauwe Diesel. Directe aanleiding was de aanschaf van een nieuwe trekker. ‘Ik wilde voorkomen dat ik problemen zou krijgen met bacteriegroei, verstopte filters en andere ellende. Collega’s spraken daar geregeld over’, vertelt Rakesh de Vries.  

Rakesh de Vries, mede-eigenaar van het melkveebdrijf, kwam via Future Fuels in aanraking met Blauwe Diesel. ‘Met deze duurzame dieselbrandstof loop je in tegenstelling tot biodiesel geen enkel risico op problemen. De brandstof is weliswaar een klein beetje duurder, maar dat is het zeker waard.’ De oorsprong van melkveebedrijf De Vries ligt in Langweer. De vader van Rakesh runde daar samen met zijn broer een melkveebedrijf. ‘De mogelijkheden daar waren wat beperkt, ook gezien eventuele opvolging van het bedrijf. Mijn vader heeft toen deze boerderij in Tersoal gekocht. In 2001 zijn we hier gestart.’ Het bedrijf telt negentig melkkoeien met bijbehorend jongvee. Om het bedrijf heen ligt ongeveer zestig hectare grasland.

REIZEN

Rakesh was destijds een jaar of vijftien. Of hij zelf boer wilde worden, dat wist hij toen nog niet. ‘Ik ben wel de opleiding Veehouderij gaan volgen, maar daarna veel gaan reizen. Naar Amerika, Canada, India… ik heb er ontzettend veel van geleerd.’ Na het reizen heeft hij zo’n acht jaar bij diverse bedrijven gewerkt om ervaring op te doen. ‘In die jaren kwam ik erachter dat ik graag eigen baas wilde worden. Ik genoot van het werken op de boerderij bij ons thuis en begon dat steeds leuker te vinden.’ Hij be

sloot in 2015 het roer om te gooien. Hij zegde zijn baan op en kwam bij zijn ouders in de maatschap. Amper een jaar later is hij samen met zijn vrouw verhuisd naar Tersoal en hebben zijn ouders elders een woning gezocht. Het is nu Rakesh die de dagelijkse leiding heeft. Dat heeft in de afgelopen jaren tot diverse veranderingen geleid, waaronder de overstap naar melkrobots in 2019. ‘Dat was een grote wens van mij. Het maakt je als boer flexibeler en ik heb altijd veel interesse gehad in dergelijke innovaties.’

OOG VOOR NATUUR EN KLIMAAT

De melk wordt sinds 2018 geleverd aan Henri Willig uit Katwoude. Deze kaasmakerij heeft ook een kleinschalige fabriek in Heerenveen. Rakesh: ‘Wij zijn als bedrijf zelf door Henri Willig benaderd. We blijken dezelfde visie te delen: we hechten veel waarde aan het dierwelzijn, we zijn een familiebedrijf en hebben oog voor natuur en klimaat.’ Zo heeft het melkveebedrijf plasdrassen aangelegd, is er sprake van uitgesteld maaibeleid in verband met de weidevogels en er is aandacht voor berm/randbeheer. Begin 2023 zijn er zonnepanelen op de stallen geplaatst. Ook is gekeken naar de brandstof. ‘Biodiesel wilde ik niet gebruiken, want collega’s hadden daar alleen maar problemen mee. In 2018 kregen we een nieuwe trekker en die nieuwe voertuigen blijken nog gevoeliger voor andere soorten brandstof.’ ‘Ik zat echt niet te wachten op bacteriegroei in de tank en verstopte filters’, vertelt de melkveehouder verder. ‘Ik raakte hierover in gesprek met accountmanager Mark Zijlstra van brandstofleverancier Future Fuels. Hij attendeerde mij op de Blauwe Diesel. De prijs is wel wat hoger, maar als je daardoor geen problemen hebt, is dat het zeker waard.’

Rakesh gebruikt de Blauwe Diesel sindsdien voor alle voertuigen: van trekker tot quad en van heftruck tot auto. ‘Zonder problemen en het gebruik van Blauwe Diesel heeft daarbij ook nog andere voordelen.’ Hiermee doelt hij op de CO2-reductie. Met het gebruik van de Blauwe Diesel 20 reduceert hij jaarlijks aantoonbaar zo’n 4.500 kg CO2. ‘In de toekomst kunnen we wellicht nog verder verduurzamen met de Blauwe Diesel 30, 40 of 50, maar deze Blauwe Diesel 20 is een mooi begin. Een prima optie om met z’n allen de goede kant op te gaan.’ ‘Het ging mij in eerste instantie om het voorkomen van problemen, maar dan blijk je daarbij ook flink wat CO2 te reduceren. Dit voordeel kunnen we ook weer gebruiken bij het behalen van de klimaatdoelstellingen, waarmee we in aanmerking komen voor een toeslag op de melkprijs. Als LTO-lid krijg ik overigens ook nog eens extra korting op de Blauwe Diesel.’

WINTERBESTENDIG

Een ander bijkomend voordeel is volgens de ondernemer de winterbestendigheid van Blauwe Diesel. ‘Voorheen moest ik altijd rekening houden met het gebruik van zomer- en winterdiesel. Nu hoef je daar helemaal niet meer op te letten, want Blauwe Diesel is het gehele jaar door winterbestendig.’ Rakesh kan Blauwe Diesel dan ook zeker bij zijn collega’s aanraden. ‘Zelf wil ik niet meer anders, al is het puur om het risico op problemen te vermijden’, zegt hij. ‘Als bijvoorbeeld loonwerker zou ik de risico’s op verstopte filters of bacteriegroei in de tank al helemaal niet nemen. Voor deze doelgroep zijn de risico’s nog groter. Ook al is het dus iets duurder, het is wat mij betreft dé oplossing.’

Kies ook Blauwe Diesel

Verstopte brandstoffilters of bacteriegroei in de tank? Met Blauwe Diesel is dat verleden tijd! Het is gegarandeerd vrij van biodiesel (FAME), CO2-reducerend, winterbestendig én zonder aanpassingen aan de motor te gebruiken. Meer informatie over Blauwe Diesel

Brandstof