‘Korte lijnen en bereikbaarheid, daarmee onderscheiden we ons’

door | 14 juli 2020

Bijna alles gaat telefonisch. Alleen als het echt noodzakelijk is, wordt er een afspraak gemaakt. Sinds de coronacrisis ziet het werk van LTO-verzekeringsadviseur Remy Kruize er wat anders uit dan voorheen. Wat blijft is de 24/7 bereikbaarheid.

Hij is wel eens op vrijdagavond gebeld door een klant die zojuist een nieuwe auto had gekocht en deze meteen even wilde aanmelden bij de verzekering. Geen probleem voor Remy Kruize. ‘Het zijn de korte lijnen en de bereikbaarheid waarmee we ons onderscheiden. Klanten waarderen dat.’

Sinds 2013 werkt Kruize als verzekeringsadviseur bij LTO voor de regio Noordoost-Nederland. Vorig jaar maakte hij een uitstapje naar een andere werkgever maar besloot al snel terug te keren. Wat hem als verzekeringsadviseur zo aanspreekt: de diversiteit aan bedrijven waarmee hij te maken krijgt. ‘Je komt op melkveebedrijven en varkenshouderijen,  bij pluimveehouders en akkerbouwers, bij kleine en grote bedrijven. Allemaal met hun eigen verzekeringsvragen.’

In zijn regio speelt wat er in heel Nederland speelt: de verzekerbaarheid van de intensieve veehouderij is een probleem aan het worden. Kruize: ‘Vroeger was de premie het belangrijkst. Inmiddels is de hoofdvraag: lukt het mijn bedrijf te verzekeren?’ En heel soms lukt dat niet meer. Zorgwekkend maar Kruize blijft optimistisch: ‘In 99 procent van de gevallen lukt het wél en in de toekomst komt hiervoor hopelijk een oplossing.’

Bovendien heeft LTO Verzekeringen agrariërs die met deze problematiek worstelen ook wat te bieden. ‘Wij werken met meerdere partijen samen en doen marktonderzoek. Zo kunnen we de best passende polissen aanbieden en lukt het ons bedrijven goed te verzekeren. Factoren die van invloed zijn op de keuze voor een verzekeraar zijn onder andere de dekking, de premie en de vergoedingen bij schade. Op basis van een gesprek adviseer ik dan welke verzekeraar het best aansluit bij het bedrijf.’

Verzekeringen die voor alle agrarische bedrijven belangrijk zijn, onafhankelijk van het type, zijn de milieuschadeverzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. ‘Die heeft ook bijna iedereen wel’, zegt Kruize. Vervolgens is het belangrijk dat hij een bedrijf eerst goed leert kennen, alvorens verder te adviseren. Hoe? ‘Een rondje lopen’, zegt Kruize zonder twijfel. Het ‘rondje over het erf’ zorgt ervoor dat hij echt een beeld krijgt bij het bedrijf.

‘Als adviseur moet je ook gevoel voor ondernemerschap hebben , en affiniteit met de agrarische sector. Samen met de ondernemer loop ik vervolgens alle onderdelen van het bedrijf na. Gemiddeld bezoek ik klanten één keer per jaar, maar de afgelopen maanden gaat alles dus telefonisch.’ Soms is dat lastig, het rondje erf moet wachten tot een later moment. Kruize: ‘Het liefst maak je een afspraak maar de richtlijnen zijn er niet voor niks. En als er iets is, klanten kunnen me wel altijd bellen. Ook in het weekend of ‘s avonds.’

Vraag een gratis verzekeringscheck aan

Verzekeringen