Ramon Jongepier helpt LTO-leden al 12,5 jaar bij hun keuze voor leveranciers van energie. ‘Het is heel leuk om leden te helpen als ze klachten of vragen hebben, of als ze een advies willen.’
Ramon helpt klanten graag verder en biedt hen offertes. Hij staat 100% achter de bedrijven waarmee LTO Ledenvoordeel raamovereenkomsten heeft. Die leveranciers zijn eerst door een uitgebreide selectieprocedure gegaan. ‘We kijken niet alleen naar de prijs, maar ook naar de voorwaarden en of het een betrouwbare partij is.’ LTO leden kunnen via LTO Ledenvoordeel terecht bij drie energieleveranciers: Greenchoice, Profito energie en NieuweStroom. Elk van deze leveranciers heeft sterke punten. GreenChoice levert bijvoorbeeld 100% groene stroom die is opgewekt op bedrijven van LTO-leden. De stroom van Profito is ook 100% groen, maar die komt uit heel Europa en is daardoor nét iets goedkoper.
Beide leverancier hebben de keus uit contracten voor stroom en gas voor één jaar en voor drie jaar. NieuweStroom doet het anders, vertelt Ramon. De stroomprijs is gekoppeld aan de dynamische prijzen van de daghandelsbeurs EPEX. Daardoor variëren deze prijzen per uur. De klant heef dan geen zekerheid over de prijs, maar hij weet dan wel zeker dat hij altijd de kale marktprijs betaalt, zonder risico-opslag van een leverancier. Op de langere termijn is dat vrijwel altijd goedkoper. Voor veel agrariërs bieden die wisselende prijzen voordelen. Zij kunnen dan voor bepaalde activiteiten het moment van de dag kiezen dat stroom het goedkoopst is, dus niet tijdens de dure uren aan het begin en het eind van de werkdag. Ramon: ‘Als je bijvoorbeeld ventileren of mest schuiven in de goedkope uren doet, kan dat zo maar 3 cent per kWh schelen.’ Voor gas geldt bij NieuweStroom een prijs per dag.
Appels en peren
Ramon merkt dat hij klanten meestal een voordeliger aanbod kan doen dan het aanbod dat zij van andere energieleveranciers krijgen. ‘Als dat niet zo is, zeggen we dat eerlijk.’ Hij waarschuwt wel dat leden geen appels met peren moeten vergelijken, dus geen tarieven van hun huidige contract dat bijvoorbeeld twee jaar geleden is afgesloten, vergelijken met aan actueel aanbod. ‘Ga bij offertes altijd uit van dezelfde datum’, benadrukt hij. Ook over zonnepanelen krijgt Ramon vaak vragen van leden. Zij kunnen bij hem en zijn collega’s terecht voor het eerste advies. Als de vragenstellers specifieke vragen hebben over techniek, subsidies of rendementsberekeningen, dan verwijst Ramon ze voor een onafhankelijk advies door naar Nick Waltmans van Full Power Support.
Klachten
LTO Ledenvoordeel heeft een breed aanbod op het gebied van energie, bijvoorbeeld ook zonnepanelen reinigen en propaangas. Ramon en zijn collega’s hebben dagelijks leden aan de lijn, ook met klachten. ‘We hebben rechtstreekse aanspreekpunten bij de leveranciers. Daardoor kunnen wij bijvoorbeeld bij serieuze klachten meer bereiken dan wanneer mensen zelf bellen’, legt hij uit. ‘Het is heel leuk om klanten te helpen ook als ze een klacht.’