Komt de winter er weer aan? Dan is een wintercheck van uw materieel en dieselolieopslag niet overbodig. LTO Ledenvoordeel vroeg Germ Wiersma van Oliehandel Wiersma om raad:  Waar moet u op letten als u de winter ingaat?

Zomerdiesel vs winterdiesel

De rode diesel, maar ook blanke diesel, die tijdens de zomermaanden geleverd wordt is niet geschikt tegen temperaturen onder nul. Deze brandstof, ook wel zomerdiesel geheten, bevat paraffine en stolt wanneer de temperatuur van de diesel onder de nul graden Celsius komt. Dit resulteert in een witte, boterachtige substantie. We noemen dit ook wel het uitvlokken van de brandstof. Als deze substantie wordt aangezogen blijft deze in het brandstoffilter achter en uiteindelijk zal het filter volledig dicht gaan zitten. U merkt dit aan het feit dat de motor minder trekkracht levert en er uiteindelijk volledig mee zal stoppen. Maar zo ver moet u het natuurlijk niet laten komen!

Zet uw trekker binnen

Om te voorkomen dat uw materieel hier last van ondervindt kunt u deze beter binnen in de stal of schuur zodra  we de eerste nachtvorst krijgen. Omdat hier geen wind is zal het afkoelen van de trekker en de brandstof minder snel gaan.

Bij problemen: filter vervangen of schoonmaken

Is het wél foute boel en zit het filter dicht dán is de oplossing om het brandstof filter te vervangen voor een nieuwe. Wanneer u geen nieuw filter voor handen heeft kunt u het bestaande filter verwarmen. Hiermee smelt de paraffine zodat het kan weglopen. Vul daarna het filter weer met brandstof welke op temperatuur is en monteer het filter weer op de trekker. Zodra de omgevingstemperatuur weer boven de nul graden Celsius komt kunt u de trekker weer voor het eerst gebruiken. Echter zolang de nachtvorst blijft zult u iedere keer met een dichtgeslagen filter geconfronteerd kunnen worden.

Voorkomen beter dan genezen

Deze winterperikelen zijn erg hinderlijk, maar geven gelukkig geen schade aan de motor  van de trekker. Maar het is gemakkelijker om deze hinder te voorkomen doormiddel van slim bestellen. Wanneer u tot half november brandstof besteld, bestel dan niet meer dan wat u voor eind november kunt verbruiken. Rond half november produceren de raffinaderijen de echte winterdiesel met een vorstbeveiliging van minimaal -18 graden Celsius. Wanneer u een lege tank laat vullen met dit product hebt u geen winterproblemen.

Zomerdiesel niet mengen

Wanneer u nog wel een aantal liters zomerdiesel in uw tank hebt dan is het niet verstandig om dit te mengen met winterdiesel. Van uw winterbeveiliging blijft hooguit nog maar een kwart over. Voorbeeld: Wanneer u in een 1200 liter tank nog 500 liter zomerdiesel hebt zitten en u vult deze af met winterdiesel dan is de beveiliging van het mengsel niet meer dan 4-6 graden Celsius onder nul. Voor de eerste lichte nachtvorst voldoende, maar zeker niet voor de echte winter!

[image source_type=”attachment_id” source_value=”3069″ title=”Stopogel”] Stopogel “een prima lapmiddel om uw zomerkwaliteit diesel te beveiligen tegen max. 12 graden onder nul.

Lapmiddelen

Heeft u toch nog zomerkwaliteit diesel in uw tank dan kunt u met een toevoeging van een winterbeveiliger uw voorraad beveiligen tot maximaal 10-12 graden Celsius onder nul. Hiervoor adviseren wij een product zoals Stopogel van TOTAL. Daarnaast wordt er tussen begin oktober en half november door de olieraffinaderijen een zogenoemd overgangsproduct geleverd met een winterbeveiliging van hooguit 12 graden onder nul. Dit is wél voldoende voor de eerste nachtvorst, maar in een echte winter is de kans op problemen aanwezig. Een extra toevoeging zoals Stopogel, zal het overgangsproduct niet verder beveiliging tegen de winter. Bijmengen heeft in dat geval geen zin. De enige betrouwbare oplossing is om op tijd uw bestelling aan te passen zodat u rond half november uw diesel tank leeg hebt en deze kunt laten vullen met echte winterdiesel. Het is wel aan te raden om bij de bestellingen tot die tijd uw product bij te laten mengen met een winterbeveiliger. Hiermee kunt u  tijdens de eerste nachtvorsten rustig slapen!

Water in de tank/filter

Nog een laatste belangrijk aandachtspunt is dat u na de herfstperiode de tank en het brandstoffilter controleert op water. Als er water in een olietank aanwezig is bevindt deze zich onder de dieselolie. U kunt met waterzoekpasta op een eenvoudige manier bepalen of er water in de tank aanwezig is. Deze pasta bevat een kleurstof, die van kleur verandert als ze in contact komt met water. Om het water op te sporen moet men de pasta uitsmeren op het uiteinde van een peilstok of meetlint, en deze dan tot onderaan in de tank steken. Het deel dat in het water komt veranderd van kleur, zodat u snel zien of en hoeveel water er in de tank zit. Deze laag water ontstaat door condens. Water wat bevriest in de tank of in het filter kan zelfs winterdiesel laten uitvlokken! Zorg dus dat u voor de winter begint uw brandstoffilter aftapt of vervangt en dat u de tanken controleert op water. Dit is sowieso een aanrader. Water is ook dé aanleiding tot bacteriegroei, een probleem dat veelal juist op de warme dagen ontstaat.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op deze pagina. U vindt hier informatie over ledenvoordeel op rode diesel en kunt u eenvoudig producten bestellen zoals winterbeveiliger en waterzoekpasta.