Selecteer een pagina

Pas op voor louche energieverkopers

door | 20 maart 2024

We horen van veel van onze leden dat ze per mail, telefonisch of zelfs aan de voordeur benaderd worden door verschillende energieleveranciers om over te stappen. Ook horen we regelmatig dat er gevraagd wordt om zich aan te sluiten bij een collectief. Bij deze manier van verkopen is het goed om alert te blijven.

Veel energieverkopers krijgen van hun bedrijf een bonus per klant. Dus hoe meer klanten ze aanbrengen, hoe meer ze verdienen. Daarom laten ze hun verhaal mooier lijken dan het daadwerkelijk is. Vaak doen ze het ook voorkomen alsof u al een lopend contract heeft bij hen, wat dan niet het geval is. Of ze zeggen te weten wie uw huidige energie-aanbieder is en komen uiteraard met een ‘goedkoper’ alternatief. Vaak is dit echter helemaal geen kennis, maar bluf. Vroeger kon men deze gegevens opzoeken, maar nu is deze informatie niet meer openbaar. Alleen als u eerder bij dat bedrijf klant bent geweest, mag men u – tot drie jaar na overstappen – een nieuw aanbod doen. Vertel daarom zelf nooit iets over uw huidige contract, wie uw energieleverancier is of bij welk collectief u bent aangesloten. Geef ook geen persoonlijke gegevens af tijdens het gesprek zoals uw e-mailadres of rekeningnummer.

Onbekende partij?

De laatste tijd horen we regelmatig dat leden gebeld of gemaild worden door onbekende bedrijven die als tussenhandelaar aanbieden om de energiebelasting die u teveel zou hebben betaald terug te vragen. Vaak blijkt het dan uiteindelijk te gaan om een bemiddelaar die nieuwe energiecontracten wil afsluiten. Geef daarom niet zomaar uw gegevens door en vraag eerst naar de voorwaarden, zodat u de kleine lettertjes goed kan doornemen voordat u ergens akkoord mee gaat. Ook een telefonische toezegging kan voor zakelijke overeenkomsten geldig zijn.

Wat we ook wel eens horen is dat ondernemers gebeld worden met de mededeling dat hun energieleverancier overgenomen is door een andere partij en of ze dan even het contract willen doorsturen. Andere bedrijven wekken de indruk dat ze samenwerken met netbeheerders, de toezichthouder ACM, Energie Beheer Nederland of de Consumentenbond. Soms wordt zelfs onze oude naam ‘LTO Commerce’ of ‘LTO Energie’ gebruikt door tussenpersonen die niet voor ons werken. Ook horen we steeds vaker dat Nederlands groen  of een naam ven gelijke strekking energie regelt voor LTO Leden. Ook dat is niet het geval.

Wél worden leden door ons belteam van LTO Ledenvoordeel gebeld naar aanleiding van een informatie-aanvraag, om te kijken of we u nog verder kunnen helpen. LTO Ledenvoordeel doet op het gebied van energie momenteel alleen zaken met Greenchoice, Audax Renewables en NieuweStroom.

Ze lijken goed op de hoogte te zijn

Het lijkt ook vaak dat de bellers goed op de hoogte zijn omdat ze aangeven te weten wat uw verbruik is. Veel informatie kan echt ingewonnen worden door gemiddelden op basis van uw postcode en huisnummer, en is het gewoon een gok. U kunt gewoon vragen hoe ze aan de gegevens komen want deze zijn sowieso niet openbaar.

Geef nooit meteen akkoord

Bij een zakelijk afgesloten contract geldt vaak géén 14 dagen bedenktijd. Geef daarom nooit meteen akkoord aan de telefoon of aan de deur, maar geef aan dat u er nog even over na wil denken. Lijkt het u toch een interessant aanbod vraag dan zélf een vrijblijvende offerte op bij de energieleverancier en niet via een onbekende tussenpersoon. Houd er ook rekening mee dat u vaak een opzegboete moet betalen, als u uw energiecontract opzegt vóór het einde van uw contract.

Bij twijfel vraag advies

Krijgt u een energievoorstel en vertrouwt u het niet helemaal? Neem dan contact op met onze adviseurs. Bij twijfels en vragen over contracten of voor betrouwbare vergelijkingen kunt u ons bereiken van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur. Bel ons op 088 888 67 77 of stuur een mail naar info@ltoledenvoordeel.nl